Venedig och tankar

I veckan har jag varit i Venedig. En helt fantastik stad! Otroligt vacker och fin (förutom alla tusentals turister...), skulle verkligen rekommendera att åka dit! 
 
Något som slog mig var alla kyrkor. Vid varje torg fanns en kyrka, och alla kyrkor var G I G A N T I S K A . Självklart var de fina och så, men samtigit är det hela tiden något i mig som gnager. Jag tycker det är osmakligt med alla dessa gigantiska kyrkor, som har kostat på en hel del. Guld och fina utsmyckningar. Men tror ni verkligen att det skulle vara där Jesus hängde om han levde på jorden just nu? Ärligt talat, jag tror inte det. Han skulle vara bland folket, precis som han var på hans tid. Han var inte i templet hela tiden, han tyckte till och med att de skriftlärda hade fel, att de bara sökte sitt. Jesus kom inte till jorden för att vara med de rika, han kom för att hela de sjuka och brustna.
 
Detta har att säga oss mycket i denna tid. Kyrkan får inte bli ett museum, vilket det är på många platser. Kyrkan är VI, det är de kristna. Kyrkan är Jesu kropp på jorden. Kyrkan är inte byggnader med fina utsmyckningar. Kyrkan är   D U  O C H  J A G . Tillsammans. 
 
I Venedig tillber man nästan mer evangelisten Markus. Han som har skrivit Markusevangeliet, detta tycker jag också är osmakligt. Hallå, det är ju Jesus vi ska tillbe!! Ingen annan! 
 
Självklart är det traditioner och historia allt detta. De allra flesta kyrkor i Venedig är Katolska, och det måste man respektera. De tror på sitt sätt och har sina traditioner. Man jag tycker ändå att det är bra att reflektera. Det gör också att man reflerkterar över sin egna tro. Tillber jag någon annan än Jesus i mitt liv? Är min kyrka ett museum, eller är det för de svaga? 
 
En annan sak som slog mig. Vilken plats att evangelisera på!! Det är människor från hela världen överallt. Tänk vad häftigt! Kanske drar dit någon gång på evangelisationsresa, haha! 
 
Bild från min Instagram @hoolmeen
 


Göran    •     •  

Tack för att du skriver om Jesus! Jag vill uppmuntra dig att fortsätta det behövs verkligen










Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype