Vikten i vi:et

Något jag tycker är så viktigt är vi:et. Vi. Du och jag. Inte vi och dem. Utan du och jag, vi. Det skapar en trygg atmosfär, det skapar något otroligt vackert. Jag har hört många som inte tillhör någon kyrka tycker att kyrkan verkar så fin. Det verkar vara en go atmosfär där. Det verkar vara som en familj. Det finns kyrkor där det inte alls finns denna kultur, men jag tror att många kyrkor har just detta: Vi:et. Familjen. 
 
Vi:et kan också skapa ett "dem". Det är jag mycket medveten om. Men varför tillåter vi skapa ett "dem"? Varför kan man inte välkomna vem som helst in i "vi" utan att skapa ett "dem"?. Ett tydligt "vi" är lärjungarna och Jesus. De var ett gäng på 13 personer som hängde dag ut och dag in. Men skapade de ett "dem"? Nej, det gjorde de inte. Dessa 13 person välkomnade alla. Jag skulle tro att det var fler personer som hängde med gänget än bara de 12 lärjungarna och Jesus. Men det som var så häftigt var att de var en gemenskap, de kände varandra och de delade livet. Åt mat, sörjde, hade kul. Delade verkligheten. Dessutom kom de från alla olika håll och kanter. En del var professionella fiskare, andra tullare, andra läkare. Ni förstår, de kom från olika verkligheter. Men de skapade ändå ett "vi". Wow. 
 
Vi:et kan vi hitta i kyrkan, Bibeln, i familjer. Det är så otroligt kraftfullt. För när det blir ett vi så är det inte längre endast individer. Det blir inte personer i bilden, utan en grupp av personer, och det händer något då. Jesus sände ut sina lärjungar två och två, för att de skulle ha gemenskap. Gud är inte endast en person, utan tre samtidigt. Fadern, Sonen och den helige Anden. De skapade jorden tillsammans. Vi. Många har en längtan att gifta sig en dag för att bilda ett "vi". Detta vi finns alltså i vår mänskliga natur. Gud har lagt det ned i oss när han skapade oss. Varför? För att vi är Guds avbild, och Gud är tre i samma. 
 
Vi:et är också vi kristna. Vi som tror på Jesus skapar ett "vi" för att vi är Guds barn och då blir vi syskon. Vi är Kristi kropp, en familj. Det hände alltså något när vi blir ett "vi". Alldeles för ofta pratar kyrkan om olika kyrkor. Den personen går i den kyrkan, den kyrkan har den teologin, den kyrkan tror och gör på det sättet. Detta skapar vi och dem. Men det var inte vad Jesus gjorde. Han skapade endast ett "vi". 


Sarah    •     •   http://sarahannamaria.blogg.se

Sarah    •     •   http://sarahannamaria.blogg.se

Hej igen! Ville bara att du skulle få veta att din blogg och musiken du delar bär frukt. ☺ Börjar hända mycket i mitt liv nu. Ber för Awakening Europe i Stockholm, att den Helige Andens eld ska brinna starkt där. Att många människor ska möta Gud och vilja följa Honom.

Svar: Yeah!
NONE NONE










Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype