#MittKors

Jag blir så arg, ledsen och besviken. Var är Svenska Kyrkan på väg? 
 
Jag har burit mitt kors runt halsen sedan jag var sju år gammal. Då var jag stolt över det, nu är jag stolt över det. Korset för mig är inte bara en påminnelse om Jesus enorma kärlek till oss människor. Korset runt min hals visar att jag är kristen. Jag tror på Jesus, och jag står för det. Det är inget jag gömmer eller håller hemligt. Min tro på Jesus är det viktigaste i mitt liv, varför ska jag skämmas över det? Korset är kärlek, hopp och tröst. Det är ett ljus i mörkret. Varför ska jag skämmas över sanningen? 
 
En präst har gått ur Svenska Kyrkan på grund av att hon har stått upp för korset, hon har stått upp för världens kristna. Hon plus två andra kvlinnliga präster har startat kampanjen "Mitt Kors" för världens förföljda kristna, och de möter motstånd av kyrkan själv. Svenska Kyrkan står upp för många olika folkgrupper i Sverige och världen. Men när det kommer till kristna, kristna som blir dödade för sin egen tro, då blir Svenska Kyrkan kritisk och påstår att det kan skapa ett religionskrig när kristna bär ett kors runt halsen för världens förföljda kristna. Jag blir mörkrädd. Vad är det som händer? 
 
Än en gång, rädslan är roten i mycket. Rädslan att skapa "vi och dem"-tänk. Rädslan att frysa ut andra. Rädslan att muslimer ska ta illa upp. Det är så många rädslor som styr oss. Och styr kyrkan i Sverige. Men varför ska vi låta rädslor styra oss? Jag förstår att man inte vill skapa olika negativa tankemönster. Jag är inte för "vi och dem"-tänk. Jag är för religionsfrihet. Jag tänker inte kränka andra folkgrupper bara för att jag bär mitt kors runt halsen. Och jag tänker inte låta andra tro att jag gör det. Det ena utesluter inte det andra. Självklart lider jag med andra folkgrupper som blir dödade av IS eller liknande. Men jag tänker också stå upp för mina syskon som blir dödade på grund av sin tro på Jesus. De står ju upp för sin tro, det är därför de blir dödade. Så varför skulle inte jag kunna stå upp för dem genom att bära mitt kors? Varför ska rädslan för att andra ska känna sig kränkta få styra valet att faktsikt bära mitt kors med stolthet? 
 
För några veckor sedan var jag ute med ett team och evangeliserade. Vi mötte tre killar från Eritrea som har varit i Sverige i två år. Vi berättade att vi var kristna och bad för människor på stan. D I R E K T plockade de tre killarna fram varsitt kors som hängde runt halsen. "Vi är också kristna!" sa de stolt. Wow. 
 
Till sist vill jag avsluta med Paulus ord i 1 Korintierbrevet 1:18.Ordet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.
 


Ruth Westergren    •     •   http://www.westergrensmycken.se

Om jag får, skulle jag gärna länka till denna artikel på min nätsida om det är okej för dig. Jag har också skrivit om just detta med kors och jag är GALEN I KORS!!!! :-D

God bless!

/Ruth

Svar: Det är helt ok! Bless!
NONE NONE










Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype