Hur ska jag orka läsa Bibeln?

Många tycker att det är jobbigt att börja läsa Bibeln. Man förstår inte, man har inte tid, man orkar helt enkelt inte. Man struntar i det. 
 
Jag tror att Bibeln är en nyckel för att växa sig nämre Gud. Bibeln är Guds ord till oss människor. Där får vi lära oss hur han handlar, när han handlar, vad han har för egenskaper, hur han tänker vid vissa situationer. Det är sååå mycket vi får lära oss i Bibeln, så mycket. 
 
Själv i mitt eget liv har jag verkligen växt mig nämre Jesus genom hans ord. På något vänster växte en längtan i mig (ja, det var nog Jesus som drog sig till mig) och jag ville börja läsa Bibeln, Guds egna ord. Svårt att höra Guds röst? - Titta i Bibeln. Känner du dig ensam? - Titta i Bibeln, du är inte ensam. 
Bibeln talar till oss än idag. Kanske du inte tror det, men den gör det, lovar. 
 
Ja, det finns så många häftiga saker med Bibeln. Men, hur ska man börja läsa, vart ska man börja, hur gör man? Ja, här kommer lite tips. 
 
1. Ta dig tid att läsa Bibeln. Allt man prioriterar hinner man göra. I stället för att titta på TV eller mobilen på kvällen, kanske du kan sätta dig med Bibeln? 
2. Ta inte ett för stort steg i början. Du behöver inte läsa en timme, för då kommer du tappa lusten efter några dagar. Börja med 10-15 minuter kanske. Mer behövs inte mer. Jag lovar Gud kan tala på de minutrerna. 
3. Börja med några lätta bibelböcker. Evangelierna (de första böckerna i Nya Testamentet) är något jag rekommenderar. De är lätta att läsa plus där får man läsa om Jesus. Sedan kan man fortsätta med resten av Nya Testamentet. Om man vill läsa i GT, vilket också är najjs, är Jesaja, Jeremiah och Psaltaren ganska lätta. (Psaltaren in my heart<3) 
4. Skaffa dig ett anteckningsblock och penna så du kan anteckna tankar du får! Det är otroligt intressant att läsa senare, och vår hjärna funkar så att när vi skriver så lär vi oss. Där talar Gud också. 
5. Läs utifrån en Bibelläsningsplan. Alltså, det är en "karta" på ställen man läser vissa dagar. En bibelläsningsplan kan till exempel beskriva en plan för att läsa NT på 200 dagar. Eller hela bibeln på ett år. Finns många olika. Men det hjälpte mig väldigt mycket. Han nyss läst ut hela NT. Ibland gick det trögt, men oftast mycket roligt och lärorikt! Plus Jesus talade MYCKET!! Men låt inte Bibelläsningsplanen hindra dig för att läsa andra böcker eller göra så att det blir något ångesefullt "åhhh, nu har jag ju inte läst bibeln..." så att du inte bara läser för att läsa. 
6. Glöm inte att Bibeln inte är en vanlig bok. Det är Guds ord! Han vill tala till dig genom den! Det är en levande bok! Så var i bön medan du läser. Injud den Helige Anden att tala när du läser, han kommer lära dig saker, tala och leda dig! 
 
Bibeln är en riktig skattkammare!! Det bästa är att man aldrig kan ha nog av den! Om man har läst en bok förrut märker man alltid nya saker man läser samma bok igen! 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype