Säg inte: Jag är för ung

Herrens ord kom till mig. Han sade: "Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken." Men jag svarade: "O, Herre, Herre ! Jag förstår inte att tala, ty jag är för ung." Då sade Herren till mig: "Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig. Frukta inte för dem, ty jag är med dig för att rädda dig, säger Herren ."Och Herren räckte ut sin hand, rörde vid min mun och sade till mig: "Se, jag lägger mina ord i din mun. Jag sätter dig i dag över folk och riken, för att du skall rycka upp och bryta ner, förgöra och fördärva, bygga upp och plantera." (Jeremia 1:4-10)
 
Hela denna text berör mig väldigt mycket. Redan här fanns "jantelagen"  i light-version. Jeremia kommer med en ursäkt, han säger att han är för ung. Inte kan han göra det då? Nej, man måste vara tillräckligt gammal. 
Samma sak hände med Moses "Då sade Mose till Herren : "Men Herre, jag är ingen talför man. Jag har inte varit det tidigare, och jag är det inte heller nu sedan du har talat till din tjänare. Jag är trög att tala och har en trög tunga." " (2 Mos 4:10) 
På ganska många ställen i Bibeln kallar Gud de som är svaga, inte är så "bra" i deras egna ögon. Men Gud kallar även dem. Det tycker jag är väldigt häftigt! Gud vill kalla de som är svaga. För där det är svagt kan Jesu kraft skina igenom som mest, det tror jag verkligen! För när vi svaga människor förtröstar oss på Gud så kan vi göra saker som vi aldrig skulle kunna göra utan honom. 
Det ger reaktioner som "Wow, om Gud kan använda henne, då kanske han kan använda mig?" - Ja, det kan han! Och jag är 110% säker på att han vill!
 
Tillbaka till Jeremia. Han säger att han är för ung. Och det var han också. Men Gud säger "Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig. Frukta inte för dem, ty jag är med dig för att rädda dig," Vi ska lita på Gud. Även om vi är unga. Jag tror att vi unga har en otrolig viktig uppgift i Guds rike. Det är så mycket som står mellan Guds rike och ungdomen idag. Droger, alkohol, internet och grupptryck, för att bara tala om några. Det är en tjock mur. Men i Jesu namn kan vi bryta och förkrossa den muren. 
När vi ungdomar visar på Jesus kärlek i vardagen, genom handlingar, ord och kanske berätta om Jesus så kommer ungdomar få upp ögonen för Jesus. Vi har en otrolig uppgift! 
Vad skulle hända om en vuxen säger till ungdomarna "sluta droga", eller "Jesus älskar dig", skulle det beröra lika mycket som när en person i deras ålder säger det? Nej, jag tror inte det. Om vi kristna ungdomar vågar stå upp för sig tro så kommer det hända något! 
Jag säger inte att det kommer bli lätt. Men glöm inte det Gud sa till Jeremia. Frukta inte för dem, ty jag är med dig för att rädda dig, säger Herren ."Och Herren räckte ut sin hand, rörde vid min mun och sade till mig: "Se, jag lägger mina ord i din mun.
Detta står i Nya testamentet också. Det är ett löfte Jesus har gett. Vi behöver inte vara rädda när vi berättar om vår tro. Han kommer att finnas där. Lita på honom! 
Ha det bra! Och glöm inte att i Guds rike är det inga måsten! Denna text är en uppmuntran! Och jag lovar dig, när du säger ja till detta kommer det ske häftiga saker i ditt liv! 
 
 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype