När vet man att det är Gud?

Dålig uppdatering igen! Jag går nian just nu och det är fullt upp. Jag hoppas att du tittar in ändå, kanske läser gamla inlägg. Ibland kommer det inlägg lite oftare, ibland lite mer sällan. Just nu är det sällan-perioden. Men så är det.:)
 
Till rubriken: när vet man att det är Gud som talar? Tänk om det bara är jag liksom? 
Den tanken har jag funderat många gånger, och jag har egentligen inget svar. Det är svårt för det är så olika för olika männsikor. Gud talar på olika sätt. 
Ibland om jag frågar om hjälp om något så kan jag ibland inbilla mig att det är Gud. Men tänk om det är Jesus? Jag tror de allra flesta kristna har tänkt den tanken. 
Men om jag säger så här, lite hjälp på traven. 
I Jesus syraks vishet står det så här: 
39:33 "allt vad Herren har skapat är gott, han fyller varje behov i rätt tid."
Redan där har vi fått lite svar på frågan som rubriken lyder. Om det är Gud som har skapat tanken, eller vad det är. Om det är Gud som talar till dig är det gott. Jesus ger inga obehagliga känslor. Tex om det är en tanke som ganger och du tror att det kan komma från Gud, men det känns obehagligt, och inte alls rätt. Då tror jag inte att det är Gud. Fast det kan finnas undantag. Om du till exempel funderar att söka jobb någonstans men det känns helt fel så kan det komma från Gud. Men då hjälper Gud oss på ett positivt sätt. Fattar du hur jag menar?
Sedan har han alltid rätt tajming. Vi kan tjata på Gud och han säger Ja- men vänta, och vi fortsätter att tjata. Men han har koll! Lite på honom helt enkelt! 
I Kolosserbrevet 3:15 står det såhär: "Låt kristi frid råda i era hjärtan" 
Där har vi det igen. Frid, Jesus är frid. När vi har fått svar på något vis, så känner vi frid. När vi ber, lovsjunger eller läser bibeln, eller på något sätt umgås med Jesus känner vi frid, i alla fall jag. Jag tror att de flesta kristna håller med mig på den punkten. Om du får en obehaglig känsla och känner att det bara är där och gnager och du är helt förvirrad. Då har jag  några tips: 
  1. Be, be, be! Du kan inte göra så mycket mer. Lyssna till Jesus, han kommer svara dig!
  2. Läs bibeln! Det är Jesus ord! Även där kommer han tala till dig. 
  3. Frågesätt känslan. Stämmer den? 
  4. Sök Guds rike. "Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också." Matt 6:33
Lita på Jesus! Det kommer fixa sig!
Så ett litet kortare svar på rubriken: Jesus ger oss inga obehagliga känslor. Om det är något som ganger, och det känns helt fel. Sök då Jesus så kommer du finna frid! Jesus älskar dig!











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype