Säg JA

I Johannes 3:13 säger Jesus "För många är kallade, men få utvalda." 
När man ser det såhär tänker man "Jaha, jag är alltså inte utvald. Nä, skit i det då Jesus. Jag har mitt eget liv." Ganska lätt att tänka så eftersom att vi människor är ganska trångsynta. 
Alla är kallade står det. Jesus säger i Bibeln att vi ska predika evangeliet, bota de sjuka, väcka upp de döda. Det är ganska lätt som människa och tänka "det gäller inte mig!". Men jo, det gör det! Du är kallad, frågan är om du vill? Frågan är, är jag utvald? 
Men om jag nu vill bli utvald, hur gör jag? Hur jag ska bli utvald? 
Säg JA! Ja till Jesus. Jesus tittar på sina barn, vilka är det som vill? Vilka är det som vill leda? Vem är det som vill leda människor till mig? Den som räcker upp handen och säger "Jesus, jag vill." - säger ett ja, då säger Jesus "dig väljer jag!". 
Det krävs inte så mycket, ett ja. J A. Kallelsen har alla, men få väljer att säga ja. 
Men vad är det då som skiljer sig mellan de utvalda och den som bara har kallelsen? Varför är det folk som säger nej? 
När du säger ja, säger du inte bara ja för stunden, utan för hela ditt liv. Gud frågar inte bara efter dig, utan hela dig. Han vill ha hela ditt hjärta. Du kan inte säga "Jesus du kan få musiken, pojkvännen och datorn. Men fotbollen får du faktiskt inte, den vill jag ha kvar." Nej, Jesus gör inte så. Jesus vill ha allt! Han vill att du ska leva med Jesus till 100%. De som säger nej orkar inte, eller vill inte, omge sig med Jesus till 100%. 
Jesus kommer inte till dig och säger "Hej mitt barn! Du, här är dealen. Jag får musiken, du tar fotbollen!" När Jesus kommer frågar han "Jag vill leva med dig hela mitt liv, är du på?" 
Att följa Jesus kostar hela sitt liv. Och det är inte enkelt. Man måste ge allt, allt vad man äger, har, och bara omge sig i Jesu kärlek. 
Men hallå? Varför ska jag då, om det är tufft att följa Jesus, varför ska jag ens följa han då?
Jo, du får tillbaka SÅ mycket! För Jesus är så mycket större än dina egna planer, saker, och framtidsdrömmar! Så mycket större! 
I Johhannes 6:9-10 står det "Här är en pojke som har fem kornbröd och två fiskar. Men vad förslår det till så många?" 
Situationen var att det fanns ingen mat. Det var ca fem tusen män + kvinnor och barn, och det fanns ingen mat. 
En pojke klev fram, han hade sina 5 bröd och 2 fiskar, kanske skulle det kunna räcka till några. Han gav allt till Jesus. Och vad gör Jesus? Jo, han multiplicerar allt så alla kan bli mätta! Han gör bröden och fiskarna så många fler. Ser ni, pojken gav allt han hade, och Jesus gör det så mycket större! Egentligen kunde ju Jesus ha tagit bara ett brön och en fisk. Men han tog allt. 
Tänk att de här bröden och fiskarna är ditt liv. Ge allt till Jesus och du kommer få så mycket mer och bättre tillbaka! Det spelar ingen roll hur mycket du har syndat, spelar ingen roll hur mycket du har i ditt liv. För Jesus kan göra det så mycket bättre! 
"För många är kallade, men få utvalda." Du är kallad - frågan är om du vill? 
Hela den här texten som jag skrev kom från den här videon. ^ Om du vill veta ha mer, eller bara få grundidén, så kolla på videon! Den berör! Sätt dig framför den ikväll, umgås med Jesus, ta fram din bibel, anteckningsblock och penna! 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype