Holding on to something

"Frodo: I can't do this, Sam. 
Sam: I know. It's all wrong. By rights we shouldn't even be here. But we are. It's like in the great stories, Mr. Frodo. The ones that really mattered. Full of darkness and danger, they were. And sometimes you didn't want to know the end. Because how could the end be happy? How could the world go back to the way it was when so much bad had happened? But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer. Those were the stories that stayed with you. That meant something, even if you were too small to understand why. But I think, Mr. Frodo, I do understand. I know now. Folk in those stories had lots of chances of turning back, only they didn't. They kept going. Because they were holding on to something. 
Frodo: What are we holding onto, Sam? 
Sam: That there's some good in this world, Mr. Frodo... and it's worth fighting for."
 
Det här är en del från Lord of the Rings; Two Towers (svenska Sagan om de två Tornen), det är en av mina favorit filmer, det är alla Sagan om Ringen filmerna. Den här delen av filmen som står här ovan är nog en av de delar jag alltid blir lika rörd av, det är då Sam och Frodo har blivit tagna till Osgiliath av Faramir när de var på väg mot Mordor och fick en liten omväg. Frodo känner att han vill ge upp men Sam tänker inte låta honom göra det.
 
Jag kan se ett litet samanhang med bibeln och världen idag här. Det är lite som vårat liv idag, det kommer mörka delar av livet men de måste passera för att det kommer en ny tid. Vi kanske känner oss för små för att förstå varför något dåligt måste hända, och varför det händer just oss eller just den personen det drabbar. Men det är först efteråt vi kanske kan förstå av det. De som drabbas av svårigheter har ett val att ge upp och skita i det, vissa väljer att till och med ta livet av sig när de inte mår bra, de har många chanser att "vända om", men de finns de som inte gör det, de fortsätter att kämpa för att leva. För att de har något som de håller fast vid. Som Sam säger att det finns något bra som är värt att kämpa för. Jag tror att det är det som är värt att kämpa för här är Jesus, att folk ska få se hans kärlek genom oss. Jesus dog på ett kors för oss för att vi skulle få leva och få vara med honom. Nu kan vi antingen välja att skitia i allt och ge upp där allt känns hopplöst, eller så kan man rikta blicken uppåt och se ljuset som kommer från himmlen.
 
Ni är underbara, ni förtjänar att leva och känna er älskade, om världen inte visar er det så finns det en som gör det. Det är Jesus. Vänd er till Honom. Om ni inte har nån motivation att göra det, försök göra det i alla fall en gång för min skull. Ni kommer inte att ångra er, jag lovar.
 
Jesus älskar er jätte-super-duper-mega-dunder-mycket.
 
Kram Anna.











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype