Det profetiska

Något som jag tycker är väldigt roligt att prata om är det profetiska. Vad är det profetiska? Vad handlar det om? 
 
Jag skulle kunna säga att det profetiska handlar om att vara ett språkrör för Gud. Man lyssnar in Gud, vad säger han, sedan kan man dela något med en annan person som uppmuntrar. Gud kan tala på många olika sätt, genom bilder (man får en bild i huvudet typ), det kan vara en tanke, ord, ett bibelord eller något helt annat. En gång fick min kompis en groda till mig. Helt random och jag visste först inte vad det betydde. Men efter en dag, när jag hade varit på ett seminarium, fattade jag vad grodan handlade om. Så Gud talar på många olika sätt. Ibland kan det vara så konstigt, men kan betyda otroligt mycket när man delar det med en person. 
 
Det som alla tilltal har gemensamt är att det är av KÄRLEK. Det profetiska handlar om att bygga upp och uppmuntra. Den som profeterar talar till människor och ger dem uppbyggelse, uppmuntran och tröst. - 1 Kor 14:3. Det är alltså det det profetiska handlar om. Att vi lyssnar in Gud, får ett tilltal (ibland kanske man inte ens vet att det är ett tilltal från Gud.) och sedan delar vi det och tilltalet bygger upp. Det handlar om att lyssna och agera! 
 
I 1 Kor 14:1 står det Sträva ivrigt efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva. I 1 Kor 13 står det om Kärlekens väg. Det står alltså att vi ska sträva ivrigt efter kärleken, den är alltså viktigast. Om vi inte har kärlek, vad vore vi då? Men, vi ska också sträva ivrigt efter den profetiska gåvan. Om du ska önska dig en gåva från Gud, önska då den profetiska gåvan! 
 
Men vilka är det då som profeterar? Jag tror vi har byggt upp någon tanke att det är endast predikanter som ber ett visst antal böner varje dag och går på gudstjänster varje söndag. Nej, nej och nej. Fel, fel och fel. 1 Kor 14:31 Ni kan alla profetera, en i sänder, så att alla blir undervisade och alla blir tröstade. Wow. Alla kan profetera. Det spelar ingen roll om du är kvinna eller man, ung eller gammal. Du är Guds barn och som Guds barn så kan man profetera! Så klart krävs det övning. En övning att kunna höra Guds röst. Jag har börjat komma till att jag känner igen Guds röst. Men ibland kan det vara svårt och krävande. Mycket svårt till och med. Men man får lita på att han har koll. Om det är något superviktigt så kommer han vara tydlig! 
 
När man får ett profetiskt tilltal så tror jag att det är viktigt att man vågar dela det. Många får tilltal, men kommer inte över tröskeln att våga dela det. Men varför inte våga? Ju mer man vågar, desto mer får man se av Guds gohet och kärlek! Får då får man bekrätftelse att det är han och inte jag. Coolt va? Många gånger har jag tyckt det har varit svårt att det steget. Många gånger, alldeles för många, har jag struntat i tilltalen. Men när jag har vågat, då har jag fått välsignelser och min tro har växt! 
 
Men när du ger någon ett tilltal är det viktigt att den personen prövar det. (1 kor 14:29) Vi är alla människor. Vi kan ha fel när vi ger tilltalen. Det är alltså viktigt att pröva tilltalen. Går det överens med Bibeln? Går det överens med mig? Vill jag detta? osv. Om det inte gör det, så struntar man i tilltalet. Men om man märker att detta var faktiskt ett tilltal är det smart att skriva ner det. Det brukar i alla fall jag göra och det är kul att titta tillbaka. Antingen för att se att det faktiskt har gått i uppfyllelse, eller bara för att ge hopp. 
 
Så, sträva efter det profetiska! En helt ny värld öppnar sig! Plötsligt kan man bli ledd av Den Helige Anden mitt i vardagen och prata in uppmuntran i folk som inte ännu känner Jesus. + många blir otroligt berörda! Om du vill läsa mer om det profetiska står det mycket i 1 Kor 14!:) 
 
Blessings!











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype