Du är jordens salt

Ni är jordens salt. Men om saltet förlorar sin sälta, hur skall man då göra det igen? Det duger bara till att kastas ut och trampas ner av människor. Ni är väldens ljus. Inte kan en stad döljas, som ligger på ett berg. Inte heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan, utan man sätter det på ljushållaren, så att det lyser för alla i huset. Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.
 - Matt 5:13-16
 
Jag tycker om detta stället ganska mycket. Här ger Jesus oss ett löfte. Vi som Guds barn är världens ljus och salt. Häftigt! 
 
Men det är viktigt att vi inte hamnar i lagiskheten i detta. Vi ska inte lysa upp mörkret genom saker vi måste göra för att vi är kristna. Nej, då har vi fattat det fel. Jag tror det handlar om Jesu kraft inom oss. Ju närmare vi drar oss honom, ju närmare blir han. Genom Jesu kraft orkar vi att älska andra, genom Jesu kraft orkar vi läsa Bibeln. Det är att leva i Jesu kraft detta handlar om tror jag. För vi är inte människor som kan göra allt bra och sträva efter ett syndfritt liv. Nope, ingen människa kan göra det förrutom Jesus. (Men han var ju Gud samtidigt, så jaa...) Såklart kan vi sträva efter det, men tyvärr kommer det inte gå en dag utan en synd. För vi lever i en mänsklig natur och då ingår synden, sorry. Men genom Jesu kraft orkar vi, lite längre än vad vi kanske själv skulle kunna göra, att älska andra, och handla i kärlek. 
 
I vers 14 står det Ni är väldens ljus. Inte kan en stad döljas, som ligger på ett berg. När du tänder en tändsticka i ett kolsvart rum, så lyser det rätt bra. Mörker kan inte övervinna ljuset. Vilka håller med om det? Testa själv. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite tro du har. Ett litet ljus lyser upp mörkret du är i. Kanske det är skolan, din vänkrets eller på jobbet. Du kan göra skillnad för du är ett ljus för Jesus. 
 
I vers 15 står något mycket bra  Inte heller tänder man ett ljus och sätter det under skäppan, utan man sätter det på ljushållaren, så att det lyser för alla i huset. MYCKET VIKTIGT. Jag tror detta handlar om att våga stå upp för sin tro. Varför skymma sitt ljus? Varför skymma Jesus i ditt liv? Det kommer vara värt det, lovar! Folk kommer att märka att vi är kristna. Varför? För vi bär på Jesus. Jesus är något speciellt, något alldeles speciellt. Ibland kanske folk är intresserade, vad är det egentligen hon bär på? Eller så kan det vara negativt. Men Jesus is real, våga stå upp för honom! 
 
Och hur? Hur ska jag stå upp för honom? Än en gång, ju närmre du kommer Jesus, ju närmre kommer han dig. När du umgås med honom, snackar med honom, då kommer han ge dig kraften att våga stå upp för din tro. Frälsningen är GRATIS! Du kan säga ditt ja till Jesus, ha en tro, men inte så mycket mer men samtidigt ha ett evigt liv. (Joh 3:16) Men om du vill leva ett liv med Den Helige Anden och bli ledd av honom så måste man lära känna han, på samma sätt som en helt vanlig relation. 
 
Jag har länge känt att jag vill älska människor mer, våga bli ledd av Den Helige Anden mer. Jag får tilltal då och då, men vågar inte gå. Jag struntar i det. Jag gick till förbönen om detta en gång och jag tycker det var så bra det förbedjaren sa. "Jag kommer be att Gud ska leda dig steg för steg och att han ska ge dig lagom mycket med utmaningar." - Man kanske inte kan älska alla på en gång? Gud kommer att leda dig steg för steg. I början kanske du tycker det inte är tillräckligt mycket, men då får du be. För det är inte genom dina gärningar som du ska visa på Jesus kärlek. Det är genom Jesus vi kan visa på Jesu kärlek, genom ord och handlingar. Alltså, det handlar inte om dig, det handlar om Jesus. 
 
DU kan lysa upp din vardag för att du bär på sanningen, vägen och livet. Han som heter JESUS!
Blessnings!











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype