"Jag vill!"

I Markus 1:40-42 står det såhär: En spetälsk kom till honom och föll på knä och bad: "Vill du, så kan du göra mig ren." Jesus greps av vrede, sträckte ut handen och tog på honom och sade "Jag vill. Bli ren!" Och genast försvann spetälskan, och han blev ren. 
Det som berörde mig mest är att Jesus sa "Jag vill". En spetälsk på den tiden ansågs som väldigt oren. Denna person isolerades, man försökte isolera ut de från samhället. Så fort en spetälsk kom i närheten blev folk rädda och sprang långt ifrån denna person. 
Men inte Jesus. Han gjorde inte det, han tog i den personen folk ansåg som orenaste. Och Jesus ville hela personen. Det var inge snack om den saken. Han brydde sig om den spetälske. Man ser en liten tvivlan i den spetälske. "Vill du, så kan du göra mig ren." Den spetälske var väl rädd att även Jesus skulle springa ifrån och vara rädd. Men det gör han inte. Jesus stannar kvar och helar personen! 
Om en spetälsk kan få hjälp av Jesus kan väl ändå vi få hjälp? Då behöver vi väl inte vara rädda att fråga Jesus? Vi behöver inte ens vara rädda att han inte ska vilja hela oss. För han vill. Han vill det så gärna! Han älskar dig lika mycket som han älskade spetälsk-sjuka-människor. Han älskar dig lika mycket som barnen i Afrika, lika mycket som kungen. Du behöver inte säga "Om du vill", för han vill. Kanske blir det inte alltid som du tror att det ska bli, men han gör det som är allra bäst för just dig! 
En sak till: tänk att Jesus, Gud, som är så allsmäktig, helig och vet allt, helar en spetälsk. Jesus skulle kunna bli kung, men han väljer folket före rikedom. Han väljer att sprida kärlek, bota sjuka och hela de allra utsatta i samhället. Det står i bibeln att vi ska göra likadana handlingar som Jesus gör. Wow, det betyder alltså att vi ska sträcka ut våra händer till folk, oavsett om de ses som väldigt "smutsiga". Jesus sträckte ut sin hand, och han sa bokstavligen "Jag vill", då kan väl vi också? För vi har ju Jesu kraft med oss! Samma kraft har vi som Jesus har! Coolt! (Jesus är så najjs!!!) 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype