"Var inte rädd." - ska jag tro på det?

"Var inte rädd" står i många ställen i bibeln. Men ska jag tro på det? Ska jag lita på det? 
Alla har ju hört berättelsen om när Maria träffade ängeln och ängeln sa "Var inte rädd". Detta hände när Josef också träffade på ängeln. 
Är det bara bibelns personer som detta budskap är till? Eller kan det vara till mig? 
 
På sistone har det varit lite trögt. Jag har varit lite förvirrad och visste liksom inte vad jag skulle göra. När jag sätter mig med bibeln i min famn så slappnar jag av och jag bara läser. Jag sa till Jesus "nu vill jag ha svar, hur ska jag göra?" Jag blundade och slog upp boken Jeremia. Hela boken handlar om just "Var inte rädd. Jeremia 1:8 "Låt dem inte skrämma dig, ty jag är med dig, och jag skall rädda dig, säger Herren" 30:11 står det "Ty jag är med dig, säger Herren, och jag skall rädda dig." . I Jeremia 46:28 står det "Var inte rädd, du min tjänare Jacob, säger Herren, ty jag är med dig." 
Typ hela boken handlar om att jag inte ska vara rädd, Gud är med mig och han kommer vägleda mig! Jag tycker det är rätt häftigt att vi bara kan slappna av. Vi behöver inte vara rädda, vi kan bara lite på Jesus. Han har koll! 
I markus 5:36 står det "Var inte rädd, tro bara." Så det står även i nya testamentet. 
I apostlagärningarna 18:9 står det "En natt sade Herren till Paulus i en syn: 'Var inte rädd utan fortsätt att predika och låt dig inte tystas.'" 
Vi kan alltså konstatera att det står överallt i bibeln. Även om det inte står konkret "vAr inte rädd." så kan vi tolka många bibel- ord, -ställen, -böcker, -kapitel "var inte rädd". 
 
Jag tror att Jesus vill visa oss något. Vi måste våga att lita på Jesus, våga att inte vara rädd. VI behöver inte vara rädd för Gud, för han vill inte oss något ont. Tvärtom, han vill bara gott! 
Om vi litar på honom behöver vi aldrig vara rädda! Jesus lägger ord i vår mun, han ger oss vägledning. Vi har ingen anledning alls att vara oroliga! Det är bara för oss att inte vara rädda. 
 
Men kan vi nu lita på detta? Litar du på att vi inte behöver vara rädda?
Jag har inget konkret svar. Jag har aldrig gått bibelskola eller fördjupat mig med denna fråga. Men om jag tolkar bibeln så behöver vi inte vara rädda. När vi börjar lita på detta och inte oroar oss kommer det hända saker i vårt liv! För om vi oroar oss backar vi bort och är lite tillbakadragen. Men om vi litar på Gud, då vågar vi göra saker! 
Så jag tror inte att detta budskap är till bibelns personer, utan det är också till dig och mig. Jag fick frid i och med att jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Gud sa att jag skulle ta det lugnt och bara lita på Gud. Det kan vara svårt, men om man vågar så ändrar man inte sig! 
Så: Var inte rädd! Lita på Jesus! 
 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype