Hur ska jag göra?

Jag har en riktigt bra bibel. Det är dock bara Nya testamentet. Denna bibel heter "Handbok för livet". I den finns hela Nya testamentet + tolkningar av alla bibelverser, kartor, personporträtt, parallellhänvisningar och faktarutor och föklaringar. Faktarutor och förklaringarna är nästan min favorit. Det står så mycket bra! Denna bibel tipsar jag ALLA! 
I en faktaruta står det om att handla rätt i en kritik situation. Jag tänkte skriva lite om det!
Alla tar beslut hela tiden. Vi väljer mellan ost och skinka, vilken musik vi ska lyssna på, om vi ska cykla eller ta bilen. Men ibland kan det vara svårare situationer. Ska jag söka det jobbet eller ska jag söka det? Det kanske kan vara ännu svårare. Det kanske handlar om andra. Vad vet jag. Ska jag välj att stå upp för den som är mobbad och sedan bli mobbad själv? Eller ska jag bara titta på? 
Det kan vara svårt. Men med om vi har bibeln som vår handbok, då får vi svar. Kanske inte på alla frågor, men på många. 
Så här står det i boken. 
"Om jag väljer att handla på ett visst sätt: 
  • ... stärker det mitt vittnesbörd om Kristus? (1 Kor 9:19-22)
  • ... drivs jag då av en längtan att medmänniskor ska lära känna Jesus? (1 Kor 9:25)
  • ... hjälper det mig att göra mitt bästa? (1 Kor 9:25)
  • ... står det i strid med något bud i Bibeln och är alltså att betrakta som synd? (1 Kor 10:12)
  • ... är det det bästa både med tanke på mig själv och andra? (1 Kor 10:23,33)
  • ... är det bara i mitt eget intresse eller är det också tanke på andra? (1 Kor 10:24)
  • ... är jag då omtänksam eller självisk? (1 Kor 10:28-31)
  • ... är det till Guds ära? (1 Kor 10:31)
  • ... ger det en medmänniska anledning til synd? (1 Kor 10:32)"

Om vi tänker på det här, då tror jag vi kommer långt! Om det står i strid i något på det jag har skrivit upp kanske man ska tänka igenom det en gång till. Är det Guds vilja? Eller är det bara jag? 
Ibland kan det vara väldigt svårt för oss att låta Jesus göra saker. Vi är människor och vi vill ta eget ansvar. Alla har hört små barn som säger "Kan själv!" 
Det är inte bara barn som säger detta. Vi gör det hela tiden. Jesus står där hela tiden och vill hjälpa till. Men vi vågar inte riktigt släppa taget, ta det där första steget. Men jag tror det är viktigt att vi vågar! Jesus känner ju dig, han vet vad du vill. Han vet även det som är bäst för dig. Han älskar ju dig så otroligt mycket och vill absolut inte skada dig! Så bara lita på honom så kommer det gå super! När vi vågar släppa taget, kommer det hända saker i våra liv!
 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype