Bön?

För en eller två veckor sedan hade vi en jämförelse mellan kristendomen, islam och judendomen. Jag tycker alltid att det är intressant när man diskuterar detta, för varje gång jag får motstånd har jag ett svar. Det är som att Jesus talar genom mig och ger mig svaren. Men det var inte det jag skulle berätta. 
Vi fick ett papper. Där fanns det tre spalter. I ena spalten var rubriken "Kristendom", i andra "Judendom" och i tredje "Islam". Sedan fanns det påståenden på sidan så man skulle skriva hur det var i de olika religionerna. Tex heliga byggnader eller helig skrift. 
I ett av de här påståenden skulle man beskriva bönen. Inom kristendom skrev jag att man inte behövde göra på ett speciellt sätt. Man får be var som helst, när som helst, hur som helst. Det finns liksom inga regler. 
I vår bok stod det att bönen var ungefär likadana i syskonreligionerna. Jag häpnade. Det är nästan motsatser. Inom islam måste man be mot Mecka, man måste be 5 gånger/ dag, man måste tvätta sig först osvosv. Så är det inte alls inom Kristendomen! Verkligen inte! Du behöver inte göra något! Det viktigaste är att du snackar med Jesus! 
Men i alla fall så frågade en av mina kompisar min lärare hur man bad inom kristendomen. Hon sa "Ja, man knäpper händerna" Då var jag bara tvungen att sätta in foten. "Nä, så behöver man inte alls göra! Man får göra hur man vill! Det finns inga regler!" Då sa min lärare "Ja, men det är som symboliskt. Prästen säger ju ´Nu knäpper vi händerna.´" Jag skakade bara på huvudet "Njaaee.. " Hon mumlade något och orkade väl inte diskutera den saken. 
 
Det jag vill komma till är att det spelar ingen som helst roll hur du ber! 
Jag kollade lite i mina anteckningar om just denna fråga. Vad gör något till bön? 
Orden? MATT 6:7 "Och när ni ber skall ni inte rabbla tomma ord som hedningarna; de tror att de skall bli bönhörda för de många ordens skull." 
- Rabbla inte tomma ord. Det du ber behöver inte vara en lång radda ord. Det betyder ingenting för Gud hur många ord du ber! Bara du menar det! Såklart du får be långa böner. Även jag brukar göra det. Liksom bara vara i Guds närhet och snacka med honom. Det är en bön. Låt inte bönen vara tyngd, att du ska känna prestationsångest. Nej, då har du fattat fel. Det ska vara en lättnad, en frid som ska skölja dig när du snackar med Jesus. 
Man kan säga att hedningarna hade en religion utan kraft. Om man ber utan kraft och man tror att man skall bli hörd bara för att vi rabblar upp många ord, då kommer det inte hända något. Du kommer inte få mötet med Jesus på samma sätt som när du snackar med Jesus personligt. När det blir en personlig bön. 
Formen då? 1 TIM 2:8 "Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll." 
APG 9:40 "Petrus sade åt alla att gå ut och föll sedan på knä och bad." 
- Det står ingenstans att man ska knäppa sina händer. Det är bara en grej som något har kommit på för att en del tycker att det är skönt att hålla händerna i styr. 
Det spelar ingen roll hur vi ber. Formen spelar ingen roll. Det viktigaste är attt det känns bra för dig! En del sträcker sig mot Gud, en del håller fram händerna, en del knäpper händerna, en del fallar ned på knä, en del dansar, en del hoppar, en del sitter. Spela roll! Gör som du vill!:)
Plats? Luk 15--> till och med i en svinstia kan bön växa fram! 
 
Vad gör något till bön då?
RIKTNINGEN
Bön är att vara ärlig inför Gud. Han vet redan allt som du bär på, luras inte med honom! Våga ställa frågor, våga tvivla, våga lita på honom! Men om han redan vet, varför ska vi då be? 
Jesus vill ha en relation med dig. Han älskar att höra din röst, han älskar alla dina böner! Om man inte snackar med sin jordiska pappa så kommer man tappa kontakten med honom efter ett tag. Så är det också med Jesus. Om man inte umgås, tappar man kontakten efter ett tag. 
Gud är alltid närvarande! Han pratar med dig hela tiden! Det är bara för oss att öppna ögonen och öronen! När du snackar med honom jublar han! 
Nyckeln för bön: Psalm 51:8 "Du som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta."  
 
"Bön är hjärtats samtal med Gud" - Martin Luther. 
 
JESUS ÄLSKAR ATT PRATA MED DIG! 


kyrksyster    •     •   http://kyrksyster.wordpress.com/

Tack för dina tydliga ord!

Skolans undervisning och läromedlen är ofta fördomsfulla. De drar religion över en kam. Inser inte att kristendomen står för sig själv.

Du har så rätt i att bönen är viktigare än dess form. Sen kan vissa former göra det lättare att be. Men det är en annan sak.

Allt gott och Herrens välsignelse!










Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype