Lovsång som tilltalar mig

Just nu är jag helt inne på lovsång. Jag har varit det ganska länge, men nu är det liksom hela tiden. Jag kollar på videoklipp från youtube, jag lyssnar och lyssnar. 
När jag är i kyrkan saknar jag lovsången. lovsången där alla vågar släppa loss, tillbe Gud. Lovsången där man ser folk med utsträckta armar och stängda ögon, lovsången som man riktar 100% fokus på Jesus. I min kyrka, och säkert i flera många andra kyrkor, så sjunger man psalmer. Själv tycker jag att psalmer är ganska tråkigt. Man sjunger från en tjock, fet bok, och sedan är det liksom inte så mycket mer. Lovsång är så mycket mer än bara den där boken och truddelutten. 
Jag skriver och lägger ut många videoklipp på Jesus Culture. Men jag tycker att de är så himla bra! Både i musiken, bra musiker, mycket folk osv. Men framför allt ägnar de 100% på Jesus. Det är Jesus som är huvudpunkten. Alla som är där och lyssnar på Jesus Culture är inte bara där för att lyssna på bandet, de är där för att tillbe Jesus. Det tycker jag är så himla häftigt! 
Lovsång tilltalar mig väldigt mycket. Jag har ett brinnande hjärta för musik och Jesus. När jag lovsjunger så får jag ett möte med Gud, oftare än när jag sjunger psalmer. Psalmer tilltalar mig inte alls mycket som lovsång.
Jag lyssnade på en predikan av Kim Walker, som är med i Jesus Culture. Lovsång är inget om vi inte har Jesus. Då skulle det bara varit ljud. Men när vi har Jesus med i lovsången så händer det något med alla. Plötsligt vill vi bara lyfta våra händer (eller vad man nu gör när man tillber Jesus) och tillbe. Det händer något med atmosfären i lokalen. Vi vill inte bara stå där och lyssna på bandet, vi vill sjunga med och tillbe. När man hör folk jubla i lokalen, när man hör publiken jubla på Jesus Cultures album vet man att det är för att publiken älskar Jesus, de jublar för Jesus. De lyfter upp han, de tillber på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid. 
Jag vill ha mer lovsång och "fritt" i Sveriges kyrkor. Det finns i en del kyrkor, men absolut inte alla. Jag tror detta kommer att locka ungdomar till kyrkan, för just nu är det inte kul i kyrkan.
Härligt, härligt! 


Ellen    •     •  

Ååh, håller helt med dig! Min kyrka är också tråkig, och vi har inte ens någon "ungdomsgrupp" eller något. Bara psalmer och gamlingar liksom.. vilken kyrka går du i i Umeå? Är det svenska kyrkan, pingst eller nått annat? Oavsett så måste vi VERKLIGEN få fler ungdomar till kyrkan för jag att VET att det finns människor som längtar efter gud och behöver gud i sitt liv, även här fast det inte finns några ungdomar i kyrkan.

God bless ya <3

Svar: Så kul att få kommentarer! Tack:)) När jag skrev det inlägget, vilket var ett tag sedan, var jag med i Svenska kyrka, tror jag. Men just nu har jag gått med i Björkstakyrkan, som är en EFK-församling! Så nu är det mer lovsånger på gudstjänsterna, men när man besöker andra kyrkor, oftast Svenska kyrkan, så är det mycket psalmer.
Jag vill uppmuntra dig att stå upp för lovsången! Lyssna, dela med dig och njut! Gud vill använda dig! Han kommer att använda dig! Lita på honom! Sedan vill jag uppmuntra dig att berätta om Jesus! Du beskriver en längtan att se fler ungdomar i kyrkan. Be om det, snacka med Jesus! Han kommer svara dig:)) Åhh, så kul att få läsa om fler som har samma längtan som jag:D
Dagens ungdomar hungrar otroligt mycket efter Gud! Man ser verkligen att de söker i olika sammanhang, men hittar inte riktigt hem. Men vi bär på en skatt, vi bär på Jesus, sanningen och livet! Varför skulle vi inte dela med oss av det?:D
Blev ett långt svar, men whatever, blessings!
NONE NONE










Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype