Tips till lovsångare

Hejhej hörnii!!
Som sagt, något som ligger mig VARMT om hjärtat är lovsång. Vad är egentligen lovsång? Hur lovsjunger man? Hur är det att leda lovsång? HUR leder man egentligen lovsång? Finns så många frågor. Ska försöka besvara på några av de. 
 
För mig är lovsång att upphöja, prisa och tillbe Jesus. Hur man gör det är mycket olika. Om man kollar på Bethel Church så uppmuntrar de väldigt mycket att lovsjunga på sitt eget sätt. På nästan alla youtube-klipp ser man folk som målar, sjunger, dansar, mm. Jag tycker det är så häftigt med den friheten. Att lovsången faktiskt inte behöver uttryckas genom en melodi och musik. Nej, lovsång är så mycket större än det. Jag tror att lovsång är en livsstil. "Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig" - så går en psalm. Jag tycker det är väldigt fint, och något jag strävar efter. Att göra mitt liv till en lovsång till Jesus. På vilket sätt man gör det till Jesus, får du fråga honom. För det är olika för alla människor och sanningen är att jag inte riktigt vet. Men jag vill göra mitt liv till en lovsång till honom. Allt i mitt liv gör jag för honom. Inte för att jag måste, utan för att jag vill. 
 
Om man går tillbaka till den lovsången vi är vana vid, musik-lovsången. Hur är det att leda lovsång? Vad ska man tänka på? 
 
Jag har inte lett lovsång jättelänge. Och jag vill verkligen växa i den gåvan för jag tror jag har den gåvan och jag tror Jesus uppmanar mig att leda lovsång. Men i alla fall så har jag lett lite lovsång, jag har hört undervisning från Bethel om lovsång, jag har tittat på video-klipp. Ja, man lär sig på många olika sätt. 
 
Det jag tycker är viktigt när man leder lovsång är att lovsångsteamet vet vad de håller på med. Ställ dig frågan innan du går upp på scen "vem gör jag detta för?" Är det för dig själv, eller för Jesus? 
 
Jag tror det är alldeles för många "lovsångsledare" som inte vet vad de håller på med. De har väl klivit upp på scen för att det inte är någon annan som gör det och man måste ju ha lovsång under en gudstjänst. Men egentligen står man bara där och spelar. Hur ska en ledare kunna leda om de inte vet vad de håller på med? Hur ska en ledare kunna leda om de inte själv har blivit ledd? 
 
Något annat jag tycker är viktigt är att lyssna in Gud. Vad vill Gud säga just nu? Vad vill han hela, vad vill han göra? (detta är också viktigt att göra innan en gudstjänst) Såklart kan man leda lovsång, genom att köra låt efter låt efter låt. Men det blir otroligt mycket kraftfullare om man lyssnar in på Gud och använder det profetiska. Den spontana lovsången kallas det ibland. Att man helt enkelt sjunger ut det som man tror Jesus har lagt på ens hjärta. Det kan förändra SÅ mycket!
 
Att lyssna in församlingen är också viktigt. När jag ledde lovsång under en ungdomsgudstjänst visste inte ungdomarna riktigt vad lovsång var. Och det är ganska svårt att leda lovsång under den förutsättningen. Men jag förklarade vad lovsångerna handlade om och försökte få in någon spontan lovsång och låta anden leda. Jag brukar uppmuntra församlingen att sjunga med sina egna ord. Ibland räcker inte texten till. Men det var svårt under denna förutsättning. Att titta på församlingen, vad händer? Håller de på somna? Vill de fortsätta? Osv. 
 
När man leder lovsång måste man vara förberedd att få motstånd på olika sätt. Lovsång skakar andevärlden otroligt mycket, det är därför det är så viktigt att ha det. När jag har lett lovsång har det varit kämpigt. Jag har inte litat på min röst, jag har tryckt ned mig, det har kännts trögt under lovsången. Ja, kämpigt. Men det är så värt! Dessutom så har vi Jesus på vår sida, han har redan övervunnit världen! Så var ej rädd! 
 
Något annat som är viktigt under lovsång är att man har stämda gitarrer, någorlunda duktiga musiker (så att de vet vad de gör osv). Det behöver ABSOLUT inte vara hur bra musiker som helst. Det är till och med bra om alla inte sjunger som en idol-stjärna, för hur ska församlingen våga sjunge med då? Det är också viktigt med en passande tonart för både kvinnor och män! Så tänk på det innan showtime! 
 
Ja, det är lite tips från mig om lovsång. Jesus loves worship!! Jenn och Brian Johnson har bra undervisning som finns på youtube! Finns såklart mer undervisninge! 
Ha det braa!!











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype