Jesus har övervunnit

I Johannes 15:18-19 står det så här: 
"Om världen hatar er, skall ni veta att den har hatat mig innan den hatar er. Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er." 
Det låter ganska tufft. Det är tufft att följa Jesus, det är det. Jag har mött motstånd otroligt mycket, eftersom jag följer Jesus. I min förra skola fick jag otroligt mycket motstånd när jag startade en kristen skolgrupp. På min skola får vi kristna väldigt mycket motstånd också. Överallt i världen ser vi kristna som blir förföljda på grund av sin tro. Just nu i Syrien och Irak blir folk mördade på grund av sin tro. Vi kristna är inte av världen, vi kommer få motstånd. Vi är annorlunda för vi har blivit utvalda av Jesus. (Hur blir man utvald? Det kan du läsa om HÄR) Folk märker att det är något annorlund med oss, ju nämre vi kommer Jesus ju nämre kommer han oss, det kommer folk att se på olika sätt. Kanske vet de inte bokstavligen att det är Jesus, men det kommer märkar, Jesus skiner igenom! Lovar! Ibland kan det hända att folk ser negativ på en, men whatever! 
Det kan vara lite läskigt. Kommer alla att veta då att jag är kristen? Måste jag läsa bibeln och snacka med Jesus extra mycket då? Måste jag vara en sån där "duktig" kristen?
Inga krav, glöm inte det! Det som är så najjs är att ju mer du umgås med Jesus, ju mer du söker Guds rike kommer allt annat falla på plats. Du kommer få styrka och mod från Jesus att stå upp för honom. Han kommer ge dig glädje och hopp, det har han lovat. (Matt 6:33). 
Du kan vara lugn i honom. Jag har märkt i mitt liv att ju mer jag är med Jesus så får jag styrka och mod att berätta om honom, stå upp för mig själv, står upp för min tro. Det kanske inte alltid handlar om Jesus, det kan handla om matteläxan, relationer och andra saker. Det kommer falla på plats! Sök först Guds rike. 
Men hallå? Om världen hata mig, hur ska jag då göra? Du behöver inte vara rädd. "Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har redan övervunnit världen." - Johannes 16:33. BAAAAAM! Vi behöver inte vara oroliga, Jesus har redan övervunnit! Vi har ju segern! Åh, så mycket glädje! Fattar ni?! Vi har segraren! Vi har sanningen, vägen och livet. Vattnet som gör att vi aldrig törstar, brödet som gör att vi aldrig hungrar. Det är en otrolig skatt. Wow! 
Glöm inte detta nästa gång du får motstånd! Du är älskad av en som redan har övervunnit världen! Tack Jesus!
 
(Vet att jag inte har skrivit på länge. Ursäkta för det. Har varit mycket på sistone, menmen:) Ska försöka blogga mer i framtiden, men det kanske händer inte så ofta som jag skulle vilja. Men kul att ni tittar in lite då och då och fortsätt gärna med det! Jag kommer med inlägg när jag har tid, trots allt är jag en människa!:))


Ellen    •     •  

Så bra skrivet!! Nu har jag också kommit till det steget i tron där jag kan stå upp för den, vilket jag är stolt över. Det har dock gjort att jag tappat kompisar, vilket jag tycker är tråkigt.. Jag har några kristna vänner också, men dom bor ca 30 mil härifrån. Skulle vara så snällt om du kunde be för mig att jag skulle hitta kompisar som jag behöver, eftersom de känns tufft och det blir jobbigt att stå upp för tron om man är ensam.. Skulle vara så snällt, verkligen.


Svar: Absolut, ska be!Jag har inte heller alltid haft kompisar som har förstått mig. Jag har haft vänner som var kristna, men tänkte inte riktigt som jag gör. Men jag har bett, och nu har jag fått en vän som jag kan snacka med om lite djupare frågor! Bönesvar, Gud lyssnar verkligen!
Ett tips är att söka sig till kristna ungdomar i närheten. Förr tänkte jag att det inte fanns några som hade samma längtan som jag. Men Gud hade en plan! Så be och försök att hitta, vännen kommer inte falla från himlen;) Jag står med i bön! Blessings!
NONE NONE










Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype