Två vägval

Hej!
Nu är det maj! Snart sommarlov! 
 
Ibland, eller väldigt ofta, undrar man vad som är rätt. Alla har varit vid den situationen man har två vägar att gå. 
Vi kan dra ett exempel. 
Du funderar att studera och du vet inte vad du ska studera. Antingen vill du studera musik, eller så vill du studera konst. 
Båda skulle kännas ganska bra, för du är duktig på båda sakerna. Men ändå känns det som musik är det rätta valet, även fast dina kompisar går konst och du skulle verkligen trivas där. Kanske till och med du skulle trivas bättre på konst än musik, men det känns ändå som att det är musik du ska studera. 
Vid den här situationen måste man chansa och köra på det som känns rätt! 
Jag har varit vid två vägval och jag vet inte vad det är Gud vill. Men samtidigt så vet jag att Jesus inte ger oss en obehaglig känsla för den vägen vi ska gå. 
Gjorde en fin liten bild. 
Tänk dig att musik är den gröna pilen, och konst är den röda pilen. Du känner att egentligen skulle konst vara bäst, men det känns obehagligt. Du får en konstig känsla i magen när du tänker på det, du vill inte. Innerst inne så vill du inte. 
Musik känns rätt, även fast du känner att du skulle trivas bättre på konst, men musik känns ändå rätt. 
Jag tror inte Gud ger oss en obehaglig känsla för den vägen han vill att vi ska ta. 
Så här står det i Jesaja 23:17: "Rättfärdighetens frukt skall vara frid, och rättfärdighetens vinning vara ro och trygghet till evig tid."
Så känns Guds vilja. När det är rätt, när det är Guds vilja, ska man känna ro och trygghet och frid. Inte en obehaglig känsla. 
Om du står mellan två vägval. Du känner att egentligen tror du att den röda pilen blir bättre för dig, men samtidigt känner du ofrid och ett obehag. Medan den gröna pilen ger frid och ro, du bara känner att det är rätt. Gå då den gröna pilens väg! 
Varför ska du gå den vägen som känns fel? Det är ologiskt! Man måste lyssna på sitt hjärta och magkänsla, för även där talar Jesus. Vi kan inte blunda, han varnar oss! Så lyssna på Jesus! 
 
Så: gå den väg som känns rätt, även om du måste riskera saker! Jesus är med dig, och om det blir fel så får du lita på honom så visar han den rätta vägen. Ibland kanske man måste ta ett läskigt steg för att se om det är rätt. 
Hoppas ni förstod vad jag menade! haha











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype