Att lita på Jesus

Rubriken är ganska tuff. Det är tufft att lita på Jesus. Riktigt svårt faktiskt. Tex när jag skulle be för den där killen i förra inlägget så var jag rädd. Det var bara att lita på Jesus, det fanns liksom inget annat. Men sedan fick jag ju veta att det gick bra. För det gjorde det ju. Det var Guds vilja, det var han som berörde. Inget annat. 
Det kan vara riktigt svårt som sagt. Läskigt, tufft, rädslorna kommer, man börjar tvivla helt enkelt. 
Så varför? Vad är vitsen med att lita på Jesus om det helt enkelt bara är läskigt? 
Jag jobbar själv med att lita på Jesus mycket. Det är svårt, men man lär sig. Jesus vill ju inte dig något ont. Han är bara kärlekfull. Därför kan man lita på honom, för då kommer det bli bäst. Det kan vara vilken skola man ska gå på, eller om man ska fortsätta med något eller något helt annat. Ibland kanske det handlar om något relation. Han har skapat hela universum, så han vet ganska mycket mer. Han känner ditt hjärta, han vet vad som är bäst för. Du är hans avbild. Du är hans älskade barn. 
En förälder vill inte att det ska hända något med dig. Så är det med Gud också. Han blir orolig, han blir glad när du pratar med honom. Han är såååå stolt över dig! Du fattar inte!! Han är SÅ stolt! 
Så här står det i Lukas 5:1-11
1En gång när han stod vid Gennesaretsjön och folket trängde på för att höra Guds ord 2fick han se två båtar ligga vid stranden; fiskarna hade gått ur för att skölja näten. 3Han steg i den ena båten, som tillhörde Simon, och bad honom att ro ut ett litet stycke. Sedan satte han sig ner och undervisade folket från båten. 4När han hade slutat tala sade han till Simon: ”Ro ut på djupt vatten och lägg ut näten där.” 5Simon svarade: ”Mästare, vi har hållit på hela natten utan att få något. Men eftersom du säger det skall jag lägga ut näten.” 6Och de gjorde så och drog ihop en väldig mängd fisk. Näten var nära att brista, 7och de vinkade åt sina kamrater i den andra båten att komma och hjälpa till. De kom, och man fick så mycket fisk i båda båtarna att de höll på att sjunka. 8Då kastade sig Simon Petrus ner vid Jesu knän och sade: ”Lämna mig, herre, jag är en syndare.” 9Ty han och de som var med honom greps av bävan när de såg all fisken de hade fångat – 10likaså Jakob och Johannes, Sebedaios söner, som hörde till samma fiskelag som Simon. Men Jesus sade till Simon: ”Var inte rädd. Från denna stund skall du fånga människor.”11Då rodde de i land, lämnade allt och följde honom.
 

Okej, att lita på Gud var rubriken. Vad har denna text med det att göra?
När Jesus hade slutat tala så bad han Simon att ro ut på djupt vatten och kasta ut nätet. Men Simon sade att de redan hade försökt, men eftersom att Jesus sa att de skulle göra det så gör de det ändå. 
Kanske kan det vara så i ditt liv? Gud säger att du ska göra något, men du har bett så mycket för det och ger nästan upp. Ge inte upp! Gud håller sina löften! Ibland kan det kännas djupt, som djupt vatten. Det är läskigt, svårt, obehagligt, och otryggt. Men eftersom att Jesus är med, och det var han också i båten, så kan man göra det! Men om Jesus säger en gång till, gör det! Tveka inte! Han är där till 100%! Han älskar dig och skulle aldrig skada dig. Så därför kan du känna dig lugn! 
Och vad händer? Jo, de får hur mycket fisk som helst! 
Fattar du? När man litar på Jesus får man så mycket mer tillbaka! Det kan kännas läskigt, men Jesus är med dig! Han multiplicerar allt! Han håller ditt liv i hans händer. Han känner dig och ditt hjärta. Han vet vad du älskar och vad du hatar. Du kan känna dig trygg i hans vilja. Lita på honom! VÅga göra det! Det blir bäst! 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype