Mat åt fem tusen

Jesus hörde detta drog han sig undan och for över sjön till en öde trakt för att vara ensam. Men folket i städerna fick reda på det och följde efter honom till fots. När han steg i land fick han se en stor skara människor, och han fylldes av medlidande med dem och botade dem som var sjuka. På kvällen kom lärjungarna till honom och sade: "Trakten är öde och det har redan blivit sent. Låt folket gå härifrån, så att de kan köpa sig mat borta i byarna." Jesus svarade: "De behöver inte gå härifrån. Ge dem något att äta, ni själva." De sade: "Här har vi inte mer än fem bröd och två fiskar." — "Lämna dem till mig", svarade han. Han sade åt folket att slå sig ner i gräset, och han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen. Sedan bröt han bröden och gav dem till lärjungarna, och lärjungarna gav dem till folket. Alla åt och blev mätta, och man samlade ihop de överblivna bitarna, tolv fulla korgar. De som hade ätit var omkring fem tusen män, förutom kvinnor och barn.  Matt 14:13-21
 
Jag har inte skrivit på ett tag för att jag inte har haft något riktigt bra att skriva om. Men nu äntligen kommer det något mer.
 
Idag när jag var ute och fiskade började jag tänka på det här bibelstället. Mycket för att jag fick flera fiskar när jag kastade ut linan. Det gick bara några sekunder så hade jag en fisk på kroken flera av gångerna jag kastade. Och då kom jag på att tänka att när Jesus va med den stora folkmassan, som vi egentligen inte vet hur många det va eftersom kvinnor och barn inte var inräknade, och han gav mat åt alla. 
 
Det finns många sätt Jesus gör under på. Detta under är ganska mäktigt för att många av de var säkert trötta och hungriga och orkade kanske inte gå så långt speciellt om de hade barn, och då kommer en kille som har bröd och fisk och ger det till Jesus och det välsignar hela folkmassan. Vi kan tänka att det vi har bara är lite och inte något värt eller inte räker till. Men Jesus kan göra allt stort och öka vad det i mängd. Vi kan göra saker som vi kanske inte ens tänker på eller gör det för att hjälpa nån och inte alls förstår om vi gjort något alls. Men Jesus har varit där och verkat och det har betytt mycket för honom eller henne. 
 
Jesus gjorde coola saker när han gick på jorden. Men han sa att vi skulle göra större saker när vi har fått den Helige Anden som verkar genom oss, eller det är inte vi som gör det utan det är han som gör det genom oss för att i oss själva kan vi inte göra något av allt det underbara som Jesus gjorde och gör.
 
Jesus älskar er
Kram
Anna











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype