Är du kristen?

Fråga dig frågan, är jag kristen? Följer jag Jesus? Vågar jag lita på Gud? Det är inte så att man bockar av de här frågorna. Liksom har ett ja på alla frågor så är man kristen. -Nej. Att vara kristen för mig (glöm inte det att det är jag som skriver;)) är viktigt, det är en del i mitt liv. Det innebär inte att vara ren överallt, som en del tror. Nä, det är inte det kristendomen bygger på. Kristendomen bygger inte på regler. Det är inte tillåtet att slåss och svära, men vi misslyckas ibland. Att vara kristen är att ha en på sin sida hela tiden. Man följer Jesus, ja det gör man. Man har en relation med Jesus. Man vågar lita på Jesus, Man tror på kristus födelse och död. Och vet du varför Jesus föddes och dog? Guds kärlek för oss människor. Gud såg hur vi människor syndade (gjorde dåliga saker), och han ville ändra på det här. Han skickade sin ända son som heter Jesus. Jesus levde ett liv på jorden, liksom vi andra människor. Men jag tror inte att han syndade, eller vad tror du? Men Jesus var en människa, han hade känslor, han kunde vara arg eller glad. Som ett tillexempel så blev han rasande när han såg att man använde templet till en marknad. Han visste att man tillbad Gud i templet, inte köpte massor av saker. Och jag tror att en del tolkar det som en synd, men det tror inte jag. Jga tror att Jesus vill att vi människor ska förstå vad som innebär med Gud. Vi ska använda templet som en helig plats, där man kan finna ro och frid. Där man kan be till Gud. 
Jesus levde, och när han blev 33, tror jag, dog han. Han dog inte av att han hade syndat, inte vad vi kristna tror i alla fall. Men judarna ansåg att Jesus hade syndat, eftersom att han sa att han var Guds son. Så han korstfästes. Men vet du egentligen varför han dog? Han dog för dig. Ja, för dig. Han älskar dig så mycket så att han dog för dig.  Jesus dog för allt dåligt vi har gjort i denna värld. Han dog för alla våra synder. Man kan likna det lite med ordspråket: "En för alla, alla för en". Jesus älskar dig så mycket så att han dog, men. Men, men, men, han UPPSTOD! På tredje dagen uppstod han. 
Att vara kristen innebär att man tror på kristus födelse och död. Man har en relation med Jesus. Man pratar med honom då och då. Men det är en hel del andra saker också. 
Ibland säger man att man blir frälst. Frälst har jag skrivit om förut. Frälst betyder att man blir räddad, av Jesus. Man blir kristen. Och som kristen har jag blivit räddad. Jag söker hjälp hos Jesus. Han finns där på min sida hela tiden, när inte jag orkar gå, ja då bär han mig. Han bär mig genom livet.  Han finns där hela tiden, och ibland glömmer vi det. 
 
Idag frågade jag några i klassen varför vi firar påsk. Vet ni, ingen visste. Det är Jesus död och uppståndelse vi firar på påsken, och det vet inte Sveriges befolkning om. Det är inte bra. Skolan gör inte sitt jobb om inte eleverna vet varför vi firar jul och påsk. Vi kristna måste dela det  vidare och be över det, för annars kommer det spåra ur. Julen handlar inte så mycket om Jesus nu för tiden, nu är det tomtar hit och dit. det är julklappar och allt. Påsken är det godisfrossande osv. Det är trots allt Jesus vi firar, och det ska vi också firar, eller vad tycker ni?
*Googlebild*
 











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype