Hur läser man bibeln?

Nu vet jag inte vilka som kollar in på min blogg lite då och då. Men jag hade täkt att ha en lite "lektion" hur man slår upp en bibel:)
I en bibel finns det böcker, kapitel och verser som ni ser på bilden. Gamla testamentet (GT) består av 39 böcker och Ny testamentet (NT) består av 27 böcker. Alla böcker har förkortningar. Jag orkar inte skriva alla förkortningar så kolla HÄR. Ibland kan det stå 2 pet 3:8. 2=Andra, pet=Petrus brev och 3:8=3:an är kapitel tre, 8:an är vers åtta. Egentligen är det inte så svårt!:) Försök! Jag brukar inte sätta mig och tänka "Nu ska jag läsa bibeln!" för då går det inge vidare. Utan om jag ser en bibel kan jag bara bläddra och då stöter jag på något intressant! I början eller slutet i biblar brukar det ibland stå viktiga bibelord, så man kan kolla där med! Tänk på att det inte är en vanlig bok, det är Gud som talar genom den! Det är hans ord! Be till Gud att han ska visa dig vad han menar med de bibeltexterna du läser. Ha det gött!
*Googlebild*











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype