Bättre att inte hata

Idag har jag lyssnat på Mietek Grocher- en man som har överlevt 9 konsentrationsläger i andra världskriget. Det var väldigt gripande och intressant. Han fick en fråga; hatar du tyskarna? Och han svarade; Nej, men det är svårt att förlåta. Man ska inte hata, och det har jag lärt mina barn. 
Och det tycket jag han har rätt i. Vad vinner man på att hata? Och speciellt hata människor? Man vinner inget på det. Det är bara onödigt. Man kan ogilla, man kan ha svårt att förlåta, men man ska inte hata. Man mår inte bra av det helt enkelt. Det gör ingen. Det är bättre helt enkelt att inte hata. Man kan förstå om Mietek skulle hata nazisterna, men det gör han inte. Men han tycker däremot att det är svårt att förlåta. Och tyskarna bär på skulden ännu idag, och de kan inte må bra. Men det är viktigt att veta att inte alla tyskar är nazister, det är bara några enstaka. Vi ska lära våra barn att man inte ska hata. Då kommer de leva med det vidare. Jesus hatade aldrig någon. Han sa att de som har det svårt ska komma till honom. Vi ska alltså be för de som inte har det lätt och är taskigare än andra människor. Det är mycket viktigt. 
Så: bättre att inte hata, helt enkelt. 
Mietek Grocher *googlebild*











Kom ihåg mig?
Hej! Jag är en tjej på 18 år som älskar Jesus och vill se hans rike spridas i Sverige! Jag skriver om min tro,lovsång och annat som snurrar i mina tankar! Blessings!

HannaVic logotype